پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 1996

1400-10-19/14:18:00

آمریکا آماده گفتگو با روسیه درباره رزمایش‌ها و استقرار موشکی

یکی از مقام‌های دولتی آمریکا گفت، واشنگتن و متحدانش آماده گفتگو با روسیه درباره اوکراین، احتمال محدودسازی مانورهای نظامی و استقرار موشکی در منطقه هستند. […]

آمریکا آماده گفتگو با روسیه درباره رزمایش‌ها و استقرار موشکی

 به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه قرار است روز دوشنبه گفتگوها در ژنو برگزار شود، یکی از مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت، ایالات متحده تمایلی ندارد تا درباره محدودسازی استقرار نیروهای این کشور یا وضعیت آمریکا در کشورهای منطقه عضو ناتو گفتگو کند.

بایدن به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود هشدار داده که در صورت حمله مسکو به اوکراین، روسیه با پیامدهای اقتصادی جدی روبرو می‌شود. مقام‌های آمریکایی روز شنبه جزئیات بیشتری را درباره وضع تحریم‌های شدید که می‌تواند علیه روسیه اعمال شود، ارائه دادند.

به گفته یکی از مقام‌های مطلع، یکی از این تحریم‌ها می‌تواند بخش‌های صنعتی و حساس روسیه از جمله بخش دفاعی و هوانوردی مدنی را هدف قرار دهد و لطمه‌ای جدی بر بخش فناوری روسیه از جمله هوش مصنوعی یا محاسبات کوآنتومی یا حتی لوازم الکترونیکی مصرفی بگذارد.

گفتگوهای ژنو که در پی دیگر نشست‌ها در بروکسل و وین برگزار می‌شود با هدف اجتناب از یک بحران است. پوتین ده‌ها هزار سرباز را در سراسر مرز با اوکراین مستقر کرده و همین مساله نگرانی از وقوع جنگی در منطقه را شدت بخشیده است.

هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا و متحدان اروپایی‌اش می‌توانند در گفتگوها با مسکو به پیشرفتی دست پیدا کنند یا خیر. پوتین خواهان پایان پیشروی‌های ناتو به سمت شرق اروپا و تضمین‌های امنیتی است اما آمریکا این درخواست‌ها را غیرقابل قبول می‌داند.

با این حال، یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی گفته که برخی از فرصت‌ها در این گفتگوها وجود دارد و افزود: هر بحثی در مورد حوزه‌های همپوشانی که ممکن است بتوانیم در آنها پیشرفت کنیم، باید متقابل باشد. هر دو طرف باید به یک تعهد مشترک برسند. همچنین آمریکا می‌خواهد درباره محدودیت‌های هر دو طرف در مانورهای نظامی گفتگو کند.

وی ادامه داد: ما تمایل داریم امکان محدودیت‌های متقابل در اندازه و دامنه چنین رزمایش‌هایی را بررسی کنیم که شامل بمب‌افکن‌های استراتژیک نزدیک به قلمرو یکدیگر و همچنین مانورهای زمینی می‌شود. واشنگتن آماده گفتگوهای بیشتر درباره استقرار موشکی در منطقه نیز است.

ارسال دیدگاه