پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 1962

1400-10-11/16:33:00

تاکید لاوروف بر ضرورت توجه آمریکا به مطالبات روسیه

وزیر امور خارجه روسیه در پی گفت‌وگوهای اخیر بین رهبران ارشد مسکو و واشنگتن هشدار داد، اگر آمریکا و ناتو به خواسته‌های امنیتی کرملین پاسخ ندهند، روسیه برای "از بین بردن تهدیدهای غیر قابل قبول" اقدام خواهد کرد. […]

تاکید لاوروف بر ضرورت توجه آمریکا به مطالبات روسیه

 به نقل از پایگاه خبری الجزیره، همچنان که تنش‌ها بین مسکو و قدرت‌های غربی بر سر اوکراین از بابت استقرار ده‌ها هزار سرباز روسیه در مرز دو کشور بالا گرفته، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه گفت که وزارت امور خارجه کشورش اجازه نخواهد داد که این پیشنهادها در "مذاکرات بی‌پایان" گرفتار شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، روز پنج‌شنبه به مدت تقریباً یک ساعت تلفنی گفت‌وگو کردند که دومین رایزنی آنها در ماه دسامبر در آستانه مذاکرات سطح پایین‌تر و رو در رو بین مقامات ارشد کشورهایشان در ماه ژانویه در شهر ژنو محسوب می‌شود.

از جمله درخواست‌های روسیه این بوده که ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا قول ‌دهد از هرگونه فعالیت نظامی در اروپای شرقی و اوکراین دست بردارد.

کرملین می‌گوید که گسترش ناتو به سمت شرق و روابط رو به رشد کی‌یف با این سازمان امنیت منطقه را تضعیف کرده است. مسکو ادعا می‌کند که چنین تحولاتی روسیه را تهدید می‌کند و با تضمین‌های داده شده به مسکو در هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ در تضاد است و با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، زمانی که جهان به آستانه یک جنگ هسته‌ای رسید، قابل مقایسه است.

لاوروف گفت که مسکو در صورت نادیده گرفته شدن نگرانی‌هایش، "تمام تدابیر لازم را برای تضمین تعادل استراتژیک" اتخاذ خواهد کرد.

ارسال دیدگاه