پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 3242

1402-07-14/12:26:00

قالیباف: درکنار پیگیری رفع تحریم، خنثی‌سازی تحریم هم پیگیری شود

رئیس مجلس در جمع فعالان اقتصادی و مسئولان نهادهای ایرانی امارات با بیان اینکه مسیرهایی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود دارد،گفت: درکنار پیگیری رفع تحریم باید خنثی‌سازی تحریم هم پیگیری شود. […]

قالیباف: درکنار پیگیری رفع تحریم، خنثی‌سازی تحریم هم پیگیری شود

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته به منظور سفری دو روزه و با هدف توسعه روابط دوجانبه وارد ابوظبی شده بود، صبح امروز (جمعه، ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۲) با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار ایرانی مقیم امارات متحده عربی و تنی چند از مسئولان نهادهای فعال ایرانی در این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

مشکلات تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در امارات را پیگیری می‌کنم

قالیباف در این دیدار با اشاره به چند نکته راهبردی در این جلسه، تأکید کرد: باید به سمتی حرکت کرد که اقدامات عملی صورت گیرد از این رو نباید مباحثی مطرح شود که بعد از گذشت چند سال به هیچکدام از اهداف تعیین شده دست پیدا نکنیم و حتماً شاهد تغییراتی در روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور به ویژه از طریق فعالان اقتصادی و تجار ایرانی باشیم لذا قطعاً در این زمینه، مسائل و مشکلات موجود را از مسئولان و مقامات ایرانی پیگیری خواهم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قوه مقننه موضوعات را با هدف مشخصی پیش می‌برد، عنوان کرد: تحریم یک موضوع سیاسی است که قطعاً باید در حوزه سیاست خارجی دنبال شود و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است؛ موضوع دیگر خنثی سازی تحریم‌ها است که بخش دولتی و خصوصی باید در این زمینه به فهم مشترکی رسیده و بپذیریم این معضل وجود داشته از این رو باید با وجود این موضوع به خوبی زندگی کنیم.

بخش دولتی و خصوصی کشور باید برای خنثی سازی تحریم‌ها، تنظیم‌گری داشته باشند

وی در ادامه با بیان اینکه مسیرهایی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود دارد، اظهار داشت: متأسفانه بخش دولتی و خصوصی کشور نتوانسته است برای خنثی‌سازی تحریم‌ها خود را با یکدیگر تنظیم کنند تا در نهایت این تنظیم‌گری در خارج از کشور نیز صورت گیرد؛ از این رو باید این هماهنگی‌ها تنگاتنگ، مدبرانه، هوشمندانه، چابک و دقیق انجام شود. کار نشدنی در این حوزه وجود ندارد و صرفاً مشکل عدم هماهنگی و تنظیم‌گری موجود میان بخش خصوصی و دولتی است.

دولت باید در کنار رفع تحریم به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه دولت باید در کنار رفع تحریم‌ها، اقداماتی را در حوزه خنثی‌سازی تحریم از طریق پوشش سیاسی داشته باشد گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم در موقعیت موجود از فرصت‌های بزرگ بدرستی استفاده کنیم و در این زمینه یکی از بخش‌هایی که کمتر به آن توجه شده، حوزه ارتباط با کشورهای همسایه به ویژه با امارات است که در دوره تاریخی خود نشان داده که همواره یکی از پایه‌های تجاری ما در بخش دولتی و غیردولتی بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه روابط تجاری ایران و امارات به‌عنوان دومین حوزه برقراری روابط اقتصادی برای کشورمان است، گفت: محدودیت‌های تحریمی در هر صورت وجود دارد از این رو باید به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها از مسیرهای مختلف و مطمئن برویم تا تاجر ایرانی بداند می‌تواند از روش‌های تضمینی، مسائل مالی و بانکی خود را حل و فصل کند و البته ممکن است از طریق همان مسیرهای قبل نباشد و مسیرهای جدیدی برای آن پیش‌بینی شود که قطعاً این موضوع را پیگیری کرده و با فعال‌سازی اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها و بخش دولتی، مسیر تجارت را تسهیل می‌کنیم و در صورت نیاز برخی قوانین و مقررات را اصلاح خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه