پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 3001

1402-01-21/17:10:00

خاندوزی: ۱۴۰۲ سال هدایت منابع به سمت تولید است

وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه ۱۵ بندی دولت برای ساماندهی بازار اجاره‌بها خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۲ سال خوبی از جهت هدایت اعتبارات به فعالیت‌های تولیدی و مولد خواهد شد. […]

خاندوزی: ۱۴۰۲ سال هدایت منابع به سمت تولید است

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگوی رادیویی درباره تورم، با اشاره به اقدامات دولت در ایجاد انضباط مالی و مهار تورم از این مسیر، اظهار کرد: تورم معلول چند دسته از عوامل است؛ اگر قیمت عوامل تولید و نهاده‌های تولید، انرژی، ارز و غیره افزایش پیدا کند، اثر روشنی بر نرخ عمومی مابقی قیمت‌ها می‌گذارد و تورم ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر در بلندمدت رشد حجم پول در اقتصاد متناسب با رشد اقتصادی کشور نباشد، یعنی به میزانی که اقتصاد بزرگ می‌شود، طرف پولی هم به همان اندازه رشد نداشته باشد، می‌تواند منجر به تورم شود.

وزیر اقتصاد گفت: اگر دولت دچار کسری بودجه باشد و توازن و قواعد بین بخش پولی و تولید واقعیات اقتصادی را به هم بزند، می‌تواند یکی از منشأهای ایجاد تورم باشد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: از یک سال و نیم گذشته که دولت سیزدهم شروع به کار کرد یکی از مهم‌ترین تلاش‌ها، موضوع کنترل کسری بودجه دولت بود؛ آن هم در شرایطی که در دو سال آخر دولت گذشته وضعیت بدی ایجاد شده بود و به لحاظ درآمدها تنگناهایی وجود داشت، نمی‌توانستیم به خوبی نفت بفروشیم و رشد درآمدهای مالیاتی نیز در حدی محدود شده بود و از طرف هزینه‌ای مطالبات و تقاضاهای زیادی پشت صف درست شده بود.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در یک سال و نیم اخیر تلاش شد از طریق وزارت نفت علی‌رغم وجود تحریم، صادرات نفت بیشتر شود و اعداد و ارقام خوبی افزایش پیدا کرد.

ارسال دیدگاه