پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 2426

1401-01-26/13:13:00

غریب‌ آبادی مطرح کرد: توصیه‌های ستاد حقوق بشر به ایرانیان گرفتار در خارج از کشور

معاون بین‌الملل قوه قضائیه ضمن تشریح گروه‌های مختلف از ایرانیان زندانی در خارج از کشور، تذکرات و توصیه‌های بسیار مفید و ضروری برای ایرانیان گرفتار در خارج از کشور ارائه کرد. […]

غریب‌ آبادی مطرح کرد: توصیه‌های ستاد حقوق بشر به ایرانیان گرفتار در خارج از کشور

کاظم غریب‌آبادی معاون بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح گروه‌های مختلف از ایرانیان زندانی در خارج از کشور، تذکرات و توصیه‌های بسیار مفید و ضروری برای ایرانیان گرفتار در خارج از کشور ارائه کرد.

با توجه به رویکرد دوگانه غرب در خصوص مسئله "حقوق بشر" تعداد ایرانیانی که در خارج از کشور نیاز به حمایت‌های حقوق بشری دارند، کم نیستند.

نمونه‌های مثالی این هموطنان هم زیاد است مانند برگزاری دادگاه کذایی برای حمید نوری در سوئد، رفتار همراه با خشونت پلیس دانمارک با پناهجوی زن ایرانی مقابل چشمان فرزندش و حتی ایرانیانی که به بهانه دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت تعقیب حقوقی و قضائی قرار می‌گیرند؛ این گروه از ایرانیان بدون شک نیازمند حمایت ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به عنوان متولی این امر هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات صورت گرفته در حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: ما جامعه گسترده‌ای از ایرانیان مقیم خارج از کشور داریم و طبیعتاً تعدادی از اینها با مشکلاتی در خارج از کشور مواجه شده‌اند یا مواجه می‌شوند. ممکن است این مشکلات اجتماعی و کنسولی باشد یا اینکه گرفتار زندان و دستگاه قضائی کشوری که در آنجا هستند بشوند. این دو دسته مشکلات کلیدی است که ایرانیان خارج از کشور با آنها مواجه هستند. در حوزه اول، همه دستگاه‌های اجرایی از جمله قوه قضائیه و وزارت امور خارجه ملزم به حمایت از هر ایرانی در خارج از کشور هستند و صرف‌نظر از نوع اقامت او در کشور دیگر و نوع خروج او از کشور، فقط به صرف اینکه ایرانی و هموطن ماست ما باید از او حمایت کنیم.

مشکلات ایرانیان خارج از کشور ابعاد مختلفی دارد

وی با بیان اینکه مشکلات ابعاد مختلفی دارند و الان یک مورد در دانمارک داریم که یک مادر ایرانی است که کودک بیمار او را از او دور نگه داشته‌اند، افزود: البته ما متکی به دریافت اطلاعات هستیم که مثلاً کدام ایرانی در کدام کشور دچار مشکل با نظام قضائی یا با پلیس یا در امور خانوادگی خود شده‌اند یا باید از طریق گزارشات رسمی خانواده‌ها مطلع شویم تا حمایت‌های خودمان را تعریف کنیم یا اینکه از راه‌های دیگر اطلاعات را کسب کنیم. گاهی اوقات از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، اخبار را رصد می‌کنیم و متوجه می‌شویم و در آن صورت هم مداخله می‌کنیم.

غریب‌آبادی ادامه داد: الان موارد مختلفی را در این مقوله در کشورهای مختلف، چه اروپایی و چه کشورهای آسیایی و کشورهای همجوار داریم که با مشکلات مواجه هستند؛ مشکلاتی مانند اینکه فرد به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده و در آنجا ناپدید شده است یا اینکه زن و شوهر در خانواده با هم مشکل پیدا کرده‌اند و در مورد فرزندان در آنجا گرفتاری رخ داده یا اینکه مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند؛ الان ۱۵ تا ۲۰ مورد فعال در دانمارک و سوئد و برخی کشورهای دیگر داریم که با کمک وزارت خارجه مشکلات آنها را پیگیری می‌کنیم.

ارسال دیدگاه