پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 2407

1401-01-21/20:03:00

پزشکی قانونی تا ۵ سال آینده در حوزه مواد و تجهیزات خودکفا می‌شود

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از خودکفایی این سازمان در حوزه مواد مصرفی و تجهیزات در ۵ سال آینده خبر داد . […]

پزشکی قانونی تا ۵ سال آینده در حوزه مواد و تجهیزات خودکفا می‌شود

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، عباس مسجدی امروز یکشنبه ۲۱ فروردین در جلسه شورای مدیران سازمان که با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصدق معاون اول قوه قضائیه برگزار شد، با اشاره به عملکرد سال گذشته سازمان افزود: در سال گذشته سازمان در اجرای برنامه‌های سند تحول و تعالی آن که منشور کاری سازمان محسوب می‌شود، اقدامات بسیاری انجام داد که اهداف در بخش قابل توجهی از برنامه‌ها تا بیش از ۷۰ درصد و در مواردی ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از نرم افزار جامع تخصصی در پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته نرم افزار جامع تخصصی که موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود در بخش معاینات به طور کامل در مراکز پزشکی قانونی کشور به کار گرفته شد و در حوزه‌های آزمایشگاه، کمیسیون‌های تخصصی و تشریح نیز با پیشرفت‌های صورت گرفته به زودی عملیاتی می‌شود.

مسجدی تصریح کرد: در راستای عملیاتی شدن این نرم افزار سال گذشته ۶۰۰ دستگاه رایانه برای همکاران خریداری و در اختیار آنان قرار گرفت اما با توجه به تعداد مراکز و تعداد کاربران نرم افزار تخصصی به ۶۰۰ رایانه دیگر نیاز داریم که به دلیل محدودیت منابع هنوز موفق به تهیه آن نشده‌ایم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ساخت کیت و دستگاه هموژنایزر را از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته سازمان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته دستگاه هموژنایزر و کیت ژنتیک ساخته شده به دست نخبگان جوان سازمان توسط رئیس محترم قوه قضائیه رونمایی شد که افتخاری برای مجموعه قوه و کل نظام محسوب می‌شود چرا که با تولید این کیت‌ها ایران به عنوان پنجمین کشور تولید کننده کیت ژنتیک در این سطح از استانداردها در جهان شناخته شد.

وی با بیان این که تحریم‌ها در پزشکی قانونی به عنوان یک فرصت در نظر گرفته شد، تصریح کرد: با توجه به اعمال تحریم‌ها و افزایش چندین برابری قیمت مواد مصرفی و دستگاه‌های مورد نیاز سازمان، پزشکی قانونی موضوع بومی‌سازی و ساخت دستگاه‌های مورد نیاز در بخش‌های فنی را در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد تا ۵ سال آینده در این بخش به خودکفایی برسد.

استخراج پروفایل ژنتیکی تمامی نمونه‌ها تا پایان سال

مسجدی در ادامه به فعالیت بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران به عنوان مجموعه‌ای علمی و مهم برای کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین برآوردها تا کنون از ۱۳۵ هزار زندانی نمونه ژنتیک اخذ شده و از این تعداد ۳۰ هزار پروفایل ژنتیکی استخراج شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان خرداد ماه تعداد پروفایل‌ها به ۴۰ هزار عدد خواهد رسید و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تلاش بر آن است تا در پایان سال از تمامی نمونه‌های اخذ شده پروفایل ژنتیک استحصال شود که استفاده از کیت‌های ژنتیک تولید داخل و به کارگیری آن در بانک ژنتیک موجب می‌شود کار با شیبی تندتر و با سرعت بیشتری انجام شود.

ارسال دیدگاه