پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 2085

1400-11-13/10:42:00

ضرورت مدیریت جامع زیست‌محیطی برای حفاظت از رودخانه‌های جاجرود و لار

معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران گفت: رودخانه‌های حفاظت‌شده جاجرود و لار علاوه بر اینکه نقش بسیار مهمی در تعادل اکوسیستم دارند، در تأمین آب شرب کلانشهر تهران نیز از اهمیتی خاص برخوردارند. […]

ضرورت مدیریت جامع زیست‌محیطی برای حفاظت از رودخانه‌های جاجرود و لار

محمدعلی حسین پور با تأکید بر اهمیت زیست‌محیطی رودخانه‌های جاجرود و لار گفت: مصوبات شورای عالی امنیت ملی درباره حفاظت کیفی منابع آبی  و مقابله با آلودگی آن اهمیت زیست‌محیطی رودخانه‌های جاجرود و لار را دو چندان می‌کند.

معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران افرود: با توجه به تعاریف علمی «کنوانسیون رامسر» به‌عنوان اولین معاهده بین‌المللی در مورد «حفاظت از تالاب‌ها و منابع آبی» می‌توان، تالاب‌ها را شامل مناطق مردابی، نمزارهای سیاه و باتلاقی، برکه‌ها و آبگیرهای طبیعی و حتی مصنوعی دانست که می‌توانند دائم و یا موقت دارای آب ساکن و یا روان، شیرین، شور و یا نیمه شور باشند.

وی با بیان این‌که در استان تهران علاوه بر دو رودخانه حفاظت‌شده جاجرود و لار که به‌عنوان رودخانه‌های تالابی شناخته می‌شوند، به دریاچه‌های پشت سدهای لتیان، ماملو،لار و آبگیرهای فصلی مثل قنبر آباد، عشق آباد و تالاب فصلی بندعلیخان واقع در منطقه حفاظت‌شده کویر ورامین می‌توان اشاره کرد. 

معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران ادامه داد: علاوه بر رودخانه‌ها و دریاچه‌های یادشده، به دریاچه خلیج‌فارس (چیتگر)، دریاچه‌های سدهای  فشافویه و نمرود در شهرستان فیروزکوه را هم می‌توان اشاره کرد و با توجه به این‌که بارندگی‌ها و شرایط اقلیمی نقش مهمی در میزان آبگیری این منابع آبی  در استان تهران دارد، میزبان پرندگان مهاجر در فصول زمستان است که هرساله طی پایش و سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر که از سوی اداره حیات‌ وحش استان تهران انجام می‌شود، شاهد حضور بیش از ۲۳ هزار قطعه پرنده با تنوع گونه‌ای هستیم.

ارسال دیدگاه