پایگاه خبری تحلیلی مهزیار نیوز
کد خبر: 1568

1400-08-09/16:44:00

استفاده از ظرفیت‌های فراقوه‌ای در پیشگیری از وقوع جرم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: پیشگیری محدود به معاونت ما نیست و باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب از ظرفیت‌های دیگر نهادها، سازمان‌ها و مردم استفاده کرد. […]

استفاده از ظرفیت‌های فراقوه‌ای در پیشگیری از وقوع جرم

 اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در نشست با مدیران کل این معاونت به کمبودهای موجود و سوءمدیریت در برخی از بخش‌های جامعه اشاره کرد و گفت: امروز با حجم زیادی از آسیب‌ها روبه‌رو هستیم که مهم‌ترین آن‌ها طلاق، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و مفاسد اخلاقی است.

وی آسیب‌ها را به سه دسته فوری و آنی، مدت‌دار و هویتی- دینی- ملی تقسیم کرد و گفت: نحوه برخورد با این آسیب‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید با آسیب‌های آنی، سریع و در اسرع وقت برخورد کرد و آسیب‌های مدت‌دار نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارد و رفع آنها زمان‌بر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عنوان کرد: اجرای برنامه‌های پیشگیرانه وظیفه منحصر به معاونت ما نیست و تمام سازمان‌ها و نهادها باید با تمام ظرفیت‌های درونی و برونی خود در این مهم کمک کنند. تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه انجام شده است اما کافی نیست و باید موضوعات مطرح شده در این زمینه فقط جنبه نظری نداشته و خروجی مؤثر داشته باشد و علاوه بر برنامه‌محور بودن آن، موضوع‌محور باشد.

جهانگیر به موضوعات مغفول مانده در جامعه که زمینه فساد دارند اشاره کرد و گفت: باید در حوزه جرایم جدید و مغفول مانده در کشور توجه خاص شود. علائم جرایم جدید را کشف و جلوی زمینه بروز آن‌ها را بگیریم. اطلاعات به خودی خود ارزشی ندارند و اطلاعاتی ارزشمند است که واحد تحلیل باشند و بتوان خروجی مناسبی از آن‌ها به دست آورد.

وی عنوان کرد: از این بسترهای جرم‌زا در کشور زیاد است اما تاکنون چون متولیان زیادی داشته کمتر به آن‌ها پرداخته شده است و معاونت پیشگیری باید نقش نظارتی و پیشگیرانه خود را در این بسترها عملیاتی کند. معاونت پیشگیری باید رویکرد پیشگیرانه خود در جامعه و مردم تقویت کند.

ارسال دیدگاه